• اخبار

«پورتال بچه‌های مسجد» نماد شفافیت اطلاعات کانون‌های مساجد کشور

«پورتال بچه‌های مسجد» نماد شفافیت اطلاعات کانون‌های مساجد کشور
سرپرست معاونت ساماندهی فضای‌مجازی ستاد عالی‌ کانون‌های مساجد گفت: با توجه به این که کلیه گزارش عملکردهای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از طریق پورتال انجام خواهد شد، این پورتال پس از تکمیل به عنوان نماد شفافیت اطلاعات کانون‌های مساجد کشور خواهد بود.

  

 

به گزارش روابط عمومی ستاد عالی‌کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، مرتضی طاهریان در تشریح فعالیت‌های معاونت ساماندهی فضای مجازی و شبکه‌سازی این ستاد گفت: با توجه به اقتضائات روز و سیاست‌های ستاد عالی و انتظاراتی که مجموعه اعضای کانون‌های مساجد کشور از ستاد دارند، همچنین بر اساس اسناد بالادستی، حضور فعالانه، هدفمند و موثر در عرصه فضای مجازی از الزامات جدّی ستاد مساجد کشور بود.

 

سرپرست معاونت ساماندهی فضای‌مجازی و شبکه‌سازی ستاد عالی‌ کانون‌های مساجد تصریح کرد: بر همین اساس شورای سیاست‌گذاری و دبیر محترم ستاد به این تصمیم رسیدند که معاونتی با این عنوان در ستاد شکل بگیرد که مأموریت مهم فضای مجازی به آن محول شود، لذا بنابر این ضرورت‌ها معاونت ساماندهی و شبکه‌سازی در ستاد شکل گرفت.

 

طاهریان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید بپذیریم که برای ورود موثر به عرصه فضای مجازی چاره‌ای نداریم جز این که از همه ظرفیت‌های فکری و اجرایی؛ هم در داخل و هم بیرون از ستاد (اعضای‌کانون‌ها وکارشناسان) استفاده کنیم و بهترین راه برای این منظور تشکیل شورای فضای مجازی بود که نخستین جلسه آن هفته گذشته برگزار شد.

 

وی ادامه داد: شورای سیاست‌گذاری فضای مجازی، ترکیب جمعی از مدیران مجموعه ستاد و کارشناسان ‌خبره از بیرون ستاد را شامل می‌شود و دو هدف جدی را دنبال می‌کند؛ نخست این‌که بتوانیم در قالب شورا، سیاست‌های کلان و برنامه‌های بلند مدت مجموعه را تدوین کنیم که این سیاست‌ها حداقل در قالب یک چشم‌انداز 3 ساله و حداکثر در افق 1414 طراحی می‌شود که ستاد نیز بر آن اساس برنامه تحول خود را نگاشته است.

 

عضو شورای سیاستگذاری فضای مجازی کانون‌های مساجد خاطرنشان کرد: دومین نکته در رابطه با دلایل تشکیل «شورای سیاست‌گذاری فضای مجازی» این است که پروژه‌های مختلفی در دستور کار این معاونت قرار می‌گیرد و شرکت ها و موسسات مختلفی با ما همکاری دارند؛ طبیعی است که پیشنهادات مختلفی هم در این رابطه به ما می‌رسد که باید نقد و بررسی شود. قابلیت‌های موسسات، نهادها یا اشخاص فعال را نیز باید مورد بررسی و چکش‌کاری قرار دهیم تا ببینیم آیا ما به بهره‌مندی از آن طرح و ایده نیاز داریم یا خیر؟ در گام بعد اگر نیاز مجموعه به این ایده و پروژه احساس شود، آن طرح و ایده از نظر فنی و محتوایی هم بررسی شود؛ میزان توانمندی‌ آن موسسه هم سنجیده شده و در نهایت، کار در شورای فضای مجازی ارائه شود و پس از تایید اعضای شورا، مراحل اجرایی آن آغاز شود.

 

طاهریان گفت: بنابراین شورای سیاست‌گذاری فضای مجازی به مثابه یک فیلتر برای اجرای هر طرح جدید در فضای مجازی است.

 

وی افزود: نکته‌ای که در رابطه با مأموریت‌های شورای سیاست‌گذاری باید مد نظر داشت این است که در هر دو عرصه، موضوع «کانون‌ها و بچه‌های مسجد» در اولویت است. یعنی در ماموریت اول، سیاست‌گذاری‌ها باید به شکلی باشد که اعضای کانون‌ها در جزء به جزء فعالیت‌های فضای مجازی حضور داشته باشند و نیازهای آنها دیده شود و اگر توانمندی هم دارند بتوانند از این توانمندی استفاده کنند. در اجرا هم نگاه ما به سویی است که اگر توانمندی‌ای وجود دارد طرح‌ها در گام اول توسط همین عزیزان (اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد) به مرحله اجرا برسد.

 

سرپرست معاونت ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد کانون‌های‌ مساجد در بخش دیگری از سخنان خود به طرح‌های در دست اقدام این معاونت اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین طرح در دست اقدام ما طرح «توسعه پورتال بچه‌های مسجد» است. در حال حاضر پورتال، مرحله ثبت کانون‌ها را پشت سر گذاشته و در مرحله ثبت اعضا است. همچنین نسخه تحت موبایلی پورتال نیز باید طراحی و آماده شود.

 

وی ادامه داد: در فاز توسعه پورتال، باید به جایی برسیم که ارائه گزارش‌کار و عملکرد کانون‌ها نیز از طریق پورتال انجام بگیرد. آموزش‌های غیرحضوری نیز باید در قالب پورتال باشد. علاوه بر این هرگونه ارتباط و تعامل اعضا با پورتال، منجر به دریافت امتیازاتی برای اعضا می‌شود و بر اساس آن، اعضا تسهیلاتی‌دریافت می‌کنند که این کار هم از طریق پورتال عملیاتی می شود.

 

طاهریان در همین رابطه تصریح کرد: ما به این سمت می‌رویم که بخش آموزش مدیران، ثبت‌نام‌ها،  جشنواره‌ها، طرح‌های ملّی و ... نیز از طریق پورتال دنبال کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این که کلیه گزارش عملکردهای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از طریق پورتال انجام خواهد شد، حداکثر در بازه زمانی3 ساله می‌توان نحوه عملکرد کانون‌های مساجد کشور را ارزیابی کرد.  به عبارت دیگر پورتال بچه‌های مسجد به عنوان نماد شفافیت اطلاعات کانون‌های مساجد کشور خواهد بود.

 

عضو شورای سیاست‌گذاری فضای مجازی‌کانون‌های مساجد در ادامه با اشاره به سایر برنامه‌های این معاونت تاکید کرد: استفاده از ظرفیت طرح «نفحات»که همان«زیست بوم بچه‌های مسجد» است یکی از برنامه‌های در دست اقدام است. همچنین پروژه‌هایی‌که مربوط به ارتباط اعضای کانون‌ها (بخصوص دانش‌آموزان) با مربی و والدین است را دنبال می‌کنیم یعنی والدین بتوانند از میزان بهره‌مندی فرزندان خود در مسجد آگاه شوند و بدانند فرزند آنها در مسجد چه چیزی می‌آموزد و در چه رتبه‌ای قرار دارد. در عین حال نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را از این طریق به ما منتقل کنند.

 

طاهریان یادآور شد: شاه بیت همه اقدامات و فعالیت‌های ما در این حوزه، یک جمله است و آن اینکه   «فضای مجازی باعث حضور بیشتر جوانان، نوجوانان و خانواده‌ها در مسجد شود» یعنی تمام تلاش ما در این راستا است که با ورود به این فضا، خانواده‌ها  و جوانان را به حضور بیشتر در مسجد تشویق کنیم و حضور در فضای مجازی این احساس را در آنها ایجاد نکند که از حضور در مسجد مستغنی هستند.

 

وی تاکید کرد: همه اقدامات ما در این فضا باید منجر به حضور پرنشاط‌تر در مسجد شود چرا که اثر تقویتی‌ای‌که حضور فیزیکی در مسجد دارد هیچ جایگزینی ندارد. مانند نماز فرادایی که در خانه خوانده می‌شود با نماز فرادا در مسجد یا نماز جماعت که براساس روایات هرکدام ارزش و جایگاه خاص خود را دارند و با هم مساوی نیستند. بنابراین آموزش بچه‌ها از راه دور با آموزشی که در فضای قدسی مسجد انجام می‌گیرد، یکسان نیست و اثر و ارزش آن متفاوت است. به عبارت دیگر همه تلاش ما برای این است که حتی استفاده از فضای مجازی هم منجر به حضور بهتر و پرکاربردتر افراد در مسجد شده و یک صف به صف‌های نماز جماعت افزوده شود.

   


پایان پیام/                    

 

          

روابط عمومی ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور
۱۱ آذر ۱۳۹۷ ۱۲:۵۰
  • نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500