• اخبار

کانون‌های می‌توانند از ظرفیت‌های فضای مجازی برای تقویت رابطه مردم با مسجد استفاده کنند

کانون‌های می‌توانند از ظرفیت‌های فضای مجازی برای تقویت رابطه مردم با مسجد استفاده کنند
معاون ‌مرکز ملی ‌فضای ‌مجازی تصریح کرد:کارکرد کانون‌های مساجد در فضای مجازی می‌تواند کارکردهای ارتباطی، آموزشی، فرهنگ‌سازی و یا نقش‌آفرینی در پدیده‌های اجتماعی باشد.

 

 

به گزارش روابط عمومی ستاد عالی‌کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، نشست هم‌اندیشی «بازشناسی ظرفیت‌های فضای مجازی برای تقویت روابط مردم و مسجد» با حضور دبیر، معاون و مسئولان معاونت ساماندهی و شبکه‌‌سازی ستاد عالی و تنی چند از صاحب‌نظران این عرصه در‌ محل‌ ستاد عالی‌کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی(دبیر ستاد)، مرتضی طاهریان(سرپرست‌ معاونت ساماندهی و شبکه‌سازی)، امیر خوراکیان(معاون‌مرکزملی‌فضای‌مجازی)، اسحاقیان ‌‌(معاون‌ دبیرخانه ‌شورای ‌عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی)، فرشاد مهدوی‌پور (عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)، مرتضی موسویان (رئیس سابق معاونت فناوری اطلاعات وزارت ارشاد) حسن نجفی سولاری و علیزاده (از اساتید دانشگاه) اعضای حاضر در این نشست بودند که حول محور سیاستگذاری ستاد عالی کانون‌های مساجد و این‌که چگونه می‌توان با بهره‌مندی از ظرفیت‌های فضای مجازی رابطه میان مردم و مساجد را تقویت و در این مسیر ریل‌گذاری کرد، بحث و تبادل نظر کردند.

 

کانون‌های مساجد می توانند در فضای مجازی کارکردهای مختلفی داشته باشند  

 معاون‌مرکز ملی ‌فضای ‌مجازی در این نشست ضمن تاکید بر اهمیت و ضرورت وجود برنامه‌ریزی در امور تصریح کرد: داشتن برنامه‌ریزی بیانگر آن است که هدف به شکل هوشمندانه انتخاب شده و این در کانون‌های مساجد اتفاق افتاده است. ما باید بدانیم ظرفیت‌های فضای مجازی و آثار و برکات آن چیست؟

 

وی افزود: بسترها و پلت‌فرم‌ها در فضای مجازی برای ما مهم هستند برای این که بتوانیم از عرصه‌های کاری خود، جمع‌بندی داشته و در زمینه فعالیت در فضای مجازی بهتر عمل کنیم.

 

خوراکیان گفت: فضای مجازی درکانون‌های مساجد را باید به دو بخش تقسیم کرد. نخست: فضای داخلی که برای مدیران و مسئولان و همکاران استانی است و دوم فضای بیرونی که برای عموم مردم قابل استفاده و دسترسی باشد.

 

معاون‌‌‌ مرکز ملی‌ فضای‌ مجازی در ادامه با اشاره به این که «ساماندهی‌کارکردها» یکی از ضرورت‌های این عرصه است گفت: کارکرد کانون‌های مساجد در فضای مجازی می‌تواند کارکردهای ارتباطی، کارکردهای آموزشی،  فرهنگ‌سازی و یا کارکرد نقش‌آفرینی در پدیده‌های اجتماعی باشد. به عنوان مثال کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ما باید به گونه‌ای رشد کنند که بتوانند در مسایل روزمره (به عنوان مثال وقایع فرانسه) به مخاطب و اعضای خود تجزیه و تحلیل‌های روشن و متقن ارائه بدهند.

 

وی «تغذیه فکری نیروها» را یکی از مهم‌ترین مسایل در این عرصه دانست و تاکید کرد: از این نکته غافل نشویم که تک تک این دستورالعمل‌ها  نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

 

باید بدانیم مانیفست جمهوری اسلامی ایران در حوزه فضای مجازی برای مساجد چیست؟

معاون دبیرخانه ‌شورای ‌عالی ‌انقلاب ‌فرهنگی نیز در این نشست گفت: به نظر می‌رسد در ابتدا لازم است یک جورچین جامع از فضای مجازی در سطح ملی و جهانی مشخص شده و بر اساس آن هدف‌گذاری شود. ستاد عالی‌کانون‌های مساجد نیاز به یک برنامه و سند دارد که این سند برنامه، باید هم بُعد نظری و هم بُعد اجرایی داشته و اهداف کمّی و کیفی را مشخص‌کند.

 

اسحاقیان با اشاره به این که باید مسیر آینده را پیش‌بینی کرد، افزود: ستاد عالی کانون های مساجد باید بداند که مانیفست جمهوری اسلامی ایران در حوزه فضای مجازی برای مساجد چیست؟ و چگونه است؟ و بر اساس آن مسیر را پیش‌بینی کند. افق‌کاری ستاد باید در سطح ملی باشد. شاخص‌های ارزیابی در این عرصه نیز بسیار مهم است که باید تعریف شود. به عبارت دیگر این ستاد و 11دستگاه موثر در شورای سیاستگذاری آن، باید به عنوان سیاستگذار کلان، شاخص‌ها و سیاست‌ها را تعریف کنند.

 

«هرم سنّی‌ِکانون‌های مساجد» یک هرم جوان است

در ادامه نشست، مهدوی پور، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مواردی را به شکل تخصصی در رابطه با بحث «آی تی» مطرح و خاطرنشان کرد: کانون‌های مساجد ابتدا باید گروه‌های مخاطب خود را شناسایی کنند. در این مرحله چهار گروه جزء مخاطبان ما هستند. نخست «گروه نمازگزاران»، دوم «گروه همسایه‌های مسجد»، سوم «افراد گذری که به بهانه‌های مختلف به مسجد می‌آیند» و چهارم «کل مردم».

 

وی تصریح کرد: از دیگر مسایلی که باید مورد توجه باشد تعیین «هرم سنی کانون‌ها» است. امروز 5 درصد از اعضای‌کانون‌های مساجد زیر 5 سال؛ 21 درصد بین 7 تا 15سال؛ 21 درصد بین 16 تا 29 سال و 52 درصد بین 12 تا 24 سال هستند. بنابراین گروه سنی 12 تا 24 سال بیشترین گروه مخاطب‌ها را تشکیل می دهند. در نتیجه «هرم سنّی‌ِکانون‌های مساجد» یک هرم جوان است.

 

مهدوی‌پور افزود: از سوی دیگر با توجه به نامِ کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، می‌توان نتیجه گرفت که فعالیت‌های فرهنگی هنری در این مکان برای ما مهم است. که این فعالیت‌ها نیز در 3 بخش تعریف می‌شود؛ 1- هم‌افزایی فعالیت‌های فرهنگی هنری مانند جشنواره ها، 2- رشد خلاقیت‌های کانون‌ها ، 3- ارتقای جایگاه کانون‌ها در تولید فرهنگی.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: از بررسی و تجزیه و تحلیل این موارد، دو نتیجه و دو نیاز شناسایی می شود که عبارتند از «شبکه سازی» و «جریان سازی» و امروز «فضای مجازی» مهم‌ترین را ه رسیدن به این دو زیرساخت (یعنی شبکه سازی و جریان سازی) است.  بنابراین باید در این فضا وارد شد و از این ظرفیت بهره برد.

 

وی افزود: نام دیگر این زیرساخت را می‌توان «زیست بوم» گذاشت و در فضای واقعی می‌توان از آن با عنوان  «مسجد» تعبیر کرد. کانون‌های مساجد نیز همان «استارت آپ‌ها» هستند که در این فضا فعالیت می‌کنند.

 

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، درباره «شبکه ملی فرهنگ» کار کنند

در ادامه مرتضی موسویان رئیس سابق معاونت فناوری اطلاعات وزارت ارشاد بحث «تولید محتوا» را  بسیار مهم دانست و گفت: اگر باورها، اعتقادها و زیرساخت‌ها در فضای مجازی آماده نشود هرکاری که انجام شود برای غیر خودی انجام شده است یعنی ما کار می‌کنیم و دیگری بهره آن را می‌برد.

 

وی افزود: تولید محتوا باید با توجه به آموزه های فرهنگی و دینی خودمان باشد در غیر این صورت دیگران شروع به کار کرده و دنیای فضای مجازی را به سمت اهداف خود پیش می‌برند چرا که با «محتواسازی» می‌توان   جامعه را به هر سمتی جهت داد.

 

موسویان تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، درباره «شبکه ملی فرهنگ» کار کرده و کانتکت‌های آن را کامل کنند. در این رابطه روی دو گزینه «سواد رسانه‌ای» و «مربی سواد رسانه‌ای» تمرکز بیشتری لازم است.

 

کانون‌ها باید مکمّل و متمّم رسانه‌ها باشند

در بخش دیگری از این نشست نجفی سولاری گفت: ستاد عالی وکانون‌های مساجد باید مکمّل و متمم رسانه‌ها باشند. و اینکه کجاها می تواند نقش مکمل را داشته باشد و در چه مواقعی باید در نقش متمم وارد صحنه شود، در یک تحلیل درونی باید آن را درک و کسب کند.

 

وی افزود: بحث زیرساخت‌های مستقل کانون‌ها در فضای مجازی را باید جدی گرفت. ما باید یک سامانه رصد و تحلیل راه‌اندازی‌کنیم. سامانه‌ای بابت تولید و طراحی محتوا که کار هدایت و نظارت را انجام دهد به عبارت دیگر هسته نظارت ما باشد.

 

در ادامه علیزاده، «روش شناسایی آسیب‌ها» در استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی برای تقویت روابط مردم و مسجد را مورد تاکید قرار داد و گفت: بعد از سیاست‌گذاری در این زمینه، حتما باید ارزیابی انجام شود. مهم‌ترین آیتم در این رابطه نیز «شاخص‌گذاری» است.

 

وی خاطرنشان کرد: اطلاعات استخراجی دراین مرحله بسیار مهم و ارزشمند داشت چرا که  می‌توان باتوجه به آنها در عرصه ملی خوراک‌ فرهنگی تهیه کرد.

 

 

پایان پیام/

 

روابط عمومی ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور
۲۲ دی ۱۳۹۷ ۱۲:۲۱
  • نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500